ارزش واقعی دلار چقدر است؟ محاسبه ارزش ذاتی دلار

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 11 اسفند 1402
ثروت آفرینی   فرزاد نشاط
زمان انتشار 11 اسفند 1402
ارزش واقعی دلار چقدر است؟ محاسبه ارزش ذاتی دلار

ارزش واقعی دلار از طریق روش‌هایی همچون مقایسه نرخ تورم، مقایسه حجم نقدینگی، نرخ برابری ارزها (درهم به دلار)، سکه طلا و ... محاسبه ‌می‌شود. این محاسبات به سرمایه گذاران کمک ‌می‌کنند تا با تشخیص ارزش ذاتی دلار در زمانی که قیمت، کمتر از ارزش ذاتی است اقدام به خرید دلار کرده تا به هنگام رشد قیمت از بازدهی مناسبی برخوردار شوند.

۱- محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب نرخ تورم

برای محاسبه ارزش واقعی دلار ‌می‌توان از نرخ تورم آمریکا و ایران استفاده کرد.

جهت یافتن نرخ تورم آمریکا از اطلاعات سایت US Inflation استفاده کرده و جهت دسترسی به نرخ تورم ایران از سایت مرکز آمار ایران استفاده ‌می‌کنیم.

  • نرخ تورم آمریکا در سال 2023: ۴.۱٪
  • نرخ تورم در دی ماه 1402: ۴۳.۶٪

اگر اعداد بالا را حدودا برای انتهای سال ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، ‌می‌توانیم پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ را به شکل زیر انجام دهیم:

محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب نرخ تورم

جهت استفاده از این روش که بر مبنای نظریه «برابری قدرت خرید» شکل گرفته ‌می‌توان نرخ تورم چند سال گذشته (به عنوان مثال ۳۰ سال گذشته – از سال ۱۳۷۳) در ایران و آمریکا را به دست آورد. در نهایت مجموع نرخ تورم در ایران را بر مجموع تورم در آمریکا تقسیم کرده و بر قیمت دلار در سال پایه مورد نظر ضرب کنید. بدین ترتیب که اگر محاسبات را از سال ۱۳۷۳ شروع کرده‌اید آن را بر قیمت دلار در همین سال ضرب کنید.

۲- محاسبه ارزش واقعی دلار بر اساس نقدینگی

جهت محاسبه قیمت دلار بر اساس حجم نقدینگی نیز ‌می‌توان از داده‌های رشد نقدینگی دو کشور ایران و آمریکا در چند سال گذشته (مثلا از سال ۱۳۷۳ تاکنون) استفاده کرده و همچون نرخ تورم در روش قبلی آنها را با یکدیگر جمع کرده و سپس تقسیم کنید و در قیمت دلار در سال اول محاسبات (در این مثال ۱۳۷۳) ضرب کنید.

۳- محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب رشد اقتصادی و رشد نقدینگی

در این روش، نرخ واقعی ارز با کم کردن درصد رشد اقتصادی از رشد نقدینگی در انتهای سال و ضرب آن در قیمت دلار به دست می‌آید. عدد به دست آمده تخمینی از ارزش واقعی دلار در پایان سال آینده خواهد بود. به عنوان فرض کنید در پایان سال ۱۴۰۲:

رشد نقدینگی برابر با: ۲۵٪

رشد اقتصادی برابر با: ۵٪

باشد. در نتیجه:

محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب رشد اقتصادی و رشد نقدینگی

۴- محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب قیمت سکه بهار آزادی

قیمت سکه طلا از طریق قیمت دلار در بازار ایران و اونس طلای جهانی به دست می‌آید. در نتیجه با مشخص بودن قیمت سکه بهار آزادی در بازار ‌می‌توان ارزش واقعی دلار را تخمین زد.

برای محاسبه قیمت دلار از روی طلا از فرمول زیر استفاده ‌می‌شود:

فرمول محاسبه قیمت دلار از روی طلا

شاخصی که در فرمول بالا آورده شده برای پوشش تفاوت میان وزن سکه و اونس طلا (سکه ۸.۱۳ گرم و اونس طلا ۳۱.۱۰۳ گرم است) و عیار آنها (عیار سکه ۲۱.۶ اما عیار اونس طلا ۲۴ است) به وجود آمده است. علاوه بر این باید مسائلی همچون تعرفه واردات و عوامل دیگر را نیز در نظر گرفت. در نهایت عدد میانه‌ای که برای این شاخص به دست آمده، برابر با ۴.۱ است.

به عنوان مثال، اگر قیمت سکه ۳۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان و قیمت اونس طلا برابر با ۲۰۳۰ دلار باشد، ارزش ذاتی دلار تقریبا برابر است با:

محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب قیمت سکه بهار آزادی

جالب است بدانید در زمان محاسبه مثال بالا، قیمت دلار در بازار آزاد ۵۸،۲۰۰ تومان است و این یعنی دلار حدود ۶ هزار تومان کمتر از ارزش واقعی خود در حال معامله شدن است.

البته از آنجایی که سکه حباب دارد، ‌می‌توانید میانگین حباب روزانه سکه را از قیمت آن کم کرده و در فرمول بالا جایگزین کنید. جهت محاسبه حباب سکه به این بخش مراجعه کنید. به یک نکته مهم در این زمینه دقت کنید:

  • به دلیل ثابت ماندن تقریبی حباب سکه در طول چند سال گذشته، این مسئله دور از ذهن نیست که این حباب را ناشی از انتظارات معامله‌گران سکه از قیمت دلار بدانیم. انتظاراتی که به دلیل سرکوب قیمت دلار توسط دولت به وجود آمده است.

۵- محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب برابری نرخ ارزها

جهت محاسبه ارزش ذاتی دلار ‌می‌توان از برابری نرخ ارزهای خارجی استفاده کرد. در بازار فارکس نرخ ارزها در برابر یکدیگر سنجیده ‌می‌شوند. به عنوان مثال، نرخ یورو به دلار معادل ۱.۰۸ و نرخ دلار به درهم امارات معادل ۳.۶۷ است (نرخ برابری ارزها در طول زمان تغییر ‌می‌کند).

حال با این توضیحات قصد داریم نحوه محاسبه قیمت واقعی دلار با درهم را آموزش دهیم. برای این کار:

  1. ابتدا نرخ برابری دلار به درهم را یادداشت کنید.
  2. قیمت درهم امارات به تومان را یادداشت کنید.
  3. در نهایت عدد به دست آمده از مرحله ۲ را در عدد مرحله ۱ ضرب کنید.

به عنوان مثال اگر نرخ دلار به درهم ۳.۶۷ باشد (یعنی یک دلار معادل ۳.۶۷ درهم است) و قیمت یک درهم نیز معادل ۱۶۰۰۰ تومان باشد، با ضرب این دو عدد به قیمت دلار در بازار آزاد که معادل ۵۸،۷۲۰ تومان است خواهیم رسید.

۶- محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب فرمول Real exchange rate

تعیین نرخ واقعی ارز از طریق فرمول RER نیز انجام ‌می‌شود. در این روش که توسط بانک مرکزی به کار گرفته ‌می‌شود، از قیمت نسبی یک کالا در کشور آمریکا و ایران استفاده می‌شود. با این حال انتخاب کالا در این روش سخت است و کمتر مبنای محاسبات قرار می‌گیرد. در تصویر زیر، فرمول محاسبه نرخ ارز در این روش نشان داده شده است.

محاسبه ارزش واقعی دلار بر حسب فرمول Real exchange rate

با توجه به ارزش ذاتی دلار، چگونه بهترین زمان خرید دلار را تشخیص دهیم؟

با توجه به انواع فرمول‌های محاسبه نرخ واقعی دلار ‌می‌توان به صورت تقریبی ارزش ذاتی دلار را به دست آورد. نکته مهم اینجاست که باید به هنگام کمتر بودن قیمت نسبت به ارزش ذاتی دست به خرید زد. البته باید با سیاست‌های دولت در زمینه ارز پاشی و کنترل قیمت دلار نیز آشنا باشید تا با خواب سرمایه زیاد در بازار دلار مواجه نشوید. پیشنهاد ‌می‌کنیم جهت دسترسی به تحلیل‌های دقیق و به روز بازار دلار و سایر ارزهای خارجی انجمن خبرگان سرمایه گذاری در ایران را دنبال کنید.

  • در انجمن خبرگان، علاوه بر تحلیل بازار ارز، بهترین زمان خرید و فروش دلار و سایر ارزهای خارجی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده ‌می‌شود.

در این مقاله به چگونگی محاسبه قیمت واقعی دلار پرداخته است و فرمول‌های مختلفی در این زمینه ارائه کردیم. در حال حاضر محاسبه قیمت طلا بر اساس درهم امارات، عدد واقعی‌تری را نشان ‌می‌دهد. در عین حال محاسبه دلار بر اساس تفاوت نرخ تورم نیز را ‌می‌توان به عنوان سقف قیمت دلار در نظر گرفت. با این وجود، نباید از فاکتور عرضه و تقاضا نیز غافل بود. به طور کلی، هر چه تقاضا برای دلار بیشتر باشد قیمت آن بیشتر می‌شود و حتی ممکن است از ارزش ذاتی آن نیز گذر کند.

 

در پایان پیشنهاد ‌می‌کنیم جهت موفقیت در سرمایه گذاری از مقالات زیر نیز استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- فرمول محاسبه دلار از روی درهم چیست؟

جهت محاسبه قیمت دلار از روی درهم کافی است نرخ برابری دلار به درهم را در اختیار داشته باشد و در قیمت یک درهم به تومان ضرب کنید. در متن مقاله چگونگی محاسبه قیمت دلار با استفاده از این روش توضیح داده شده است.

۲- ارزش دلار از چه طریق محاسبه ‌می‌شود؟

ارزش دلار از طریق روش‌هایی همچون تفاوت نرخ تورم ایران و آمریکا، تفاوت نرخ رشد نقدینگی و رشد اقتصادی در ایران، قیمت سکه، نرخ برابری ارزها (مثلا محاسبه قیمت دلار از طریق درهم امارات) و ... محاسبه ‌می‌شود. روش محاسبه هر یک از این روشها در متن مقاله توضیح داده شده است.

۳- فرمول محاسبه دلار به تومان چیست؟

فرمول محاسبه دلار به تومان از طریق تفاوت نرخ تورم آمریکا و ایران و سایر فرمول‌های مشابه که همگی نتایجی تقریبی به دست ‌می‌دهند در متن مقاله آموزش داده شده است.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود