بهترین روش پیش بینی قیمت سهام | چگونه سهام خوب پیدا کنیم؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 15 آذر 1402
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 15 آذر 1402
بهترین روش پیش بینی قیمت سهام | چگونه سهام خوب پیدا کنیم؟

بهترین روش پیش بینی قیمت سهام استفاده‌ی ترکیبی از دانش اقتصاد، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تکنیک‌‌های تابلوخوانی است. در پسِ تمام این موارد، مفهوم ساده‌ی عرضه و تقاضا وجود دارد که منجر به افزایش یا کاهش قیمت سهام می‌شود. اگرچه درک مفهوم عرضه و تقاضا بسیار ساده است اما پیش‌بینی آن به سادگی انجام نمی‌شود.

برای یافتن سهام خوب باید نوسانات قیمت را در سهم‌‌های بنیادی بررسی و تحلیل کنید و بر همین اساس بهترین زمان خرید سهام را بیابید. در ادامه مفاهیم اساسی و نکته‌‌های مهم روش پیش بینی قیمت سهام را آموزش داده و سریعترین روش یافتن سهام خوب را معرفی خواهیم کرد.

یافتن سهام خوب

علت نوسانات قیمت سهام چیست؟

احتمالا برایتان پیش آمده که بدون دانش کافی سهمی را خریده و پس از مدتی با کاهش قیمت آن متضرر شده‌اید اما چرا قیمت سهام کاهش می یابد؟

اصلی‌ترین علت کاهش قیمت سهام در کاهش تقاضا یا افزایش عرضه آن توسط دیگر سرمایه‌گذاران است. قیمت سهام چه در بازار ایران چه در بورس‌‌های خارجی همیشه با نوسان همراه است و هیچ وقت به شکل یک خط مستقیم افزایش یا کاهش نمی‌یابد. بنابراین بایستی انتظار نوسانات قیمت را داشته باشید. البته اگر بدون تحلیل قبلی دست به خرید زده و در بدترین نقطه ممکن خرید کرده باشید، متضرر شدن غیر قابل اجتناب است.

چگونه قیمت یک سهم بالا می رود؟

از دیدگاه تحلیل بنیادی، سهمی که ارزش ذاتی بالایی دارد پس از مدتی سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده و با افزایش تقاضا، قیمت آن بالا می‌رود. از دیدگاه تحلیل تکنیکال، با نزدیک شدن قیمت به سطوح خاصی که به آنها حمایت گفته می‌شود، احتمال افزایش قیمت بسیار زیاد خواهد بود.

البته قضیه به همین سادگی نیست. در واقع تیم‌‌های تحلیل‌گری بورس با صرف زمان بسیار و تحلیل اطلاعات مختلف مربوط به شرکتها، سهم‌‌های ارزشمند را در قیمت پایین شناسایی کرده و خریداری می‌کنند. برای مثال می‌توان به سیگنال بورس در نماد نوری در قیمت ۵۲۵۰۰ ریال و سیگنال فروش آن در ۱۰۱۸۹۲ اشاره کرد.

چگونه قیمت یک سهم بالا می رود؟

روش انتخاب این سهم در قیمت پایین و کسب بازدهی از آن را در ادامه شرح خواهیم داد.

روش انتخاب سهم خوب در بورس چگونه است؟

برای انتخاب سهام خوب در بورس به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا موقعیت اقتصادی ایران را تحلیل کرده و تاثیر آن بر بازار بورس را بسنجید.
  2. سهم‌‌های بنیادی بازار را انتخاب کنید.
  3. محل دقیق خرید سهام، حد ضرر و نقطه فروش آن را با استفاده از تحلیل تکنیکال به دست بیاورید.
  4. با استفاده از تکنیک‌‌های تابلوخوانی، زمان‌بندی دقیق‌تری برای ورود به سهم پیدا کنید.

در ادامه مراحل بالا را به تفصیل شرح خواهیم داد.

پیش بینی قیمت سهام و شرایط اقتصاد کلان

اولین مرحله پیش بینی قیمت سهام مربوط به شرایط اقتصاد کلان است. در این قسمت ابتدا روند کلی بورس با استفاده از فاکتورهایی مانند قیمت دلار، تغییرات نقدینگی و پایه پولی در کشور، رشد تورم و انتظارات تورمی و ... تحلیل شده و در صورت گرفتن سیگنال مثبت از این شرایط، می‌توانید با اطمینان بیشتری سرمایه گذاری در بورس را شروع کنید.

  • به طور کلی افزایش تورم و انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران، منجر به سرمایه گذاری بیشتر آنها در بازار بورس می‌شود.

پیش بینی قیمت سهام و تحلیل بنیادی

مهمترین اصل برای شناسایی سهام ارزنده، پیدا کردن سهم‌‌هایی است که ارزش ذاتی بالایی داشته اما در بازار با قیمت کمتری در حال خرید و فروش هستند. چنین سهم‌‌هایی اغلب از دید عامه مردم پنهان می‌مانند اما در صورت شناسایی آنها، شما نیز می‌توانید با خرید به موقع این سهم‌‌ها بازدهی بالایی کسب کنید.

اگر از این روش استفاده کنید، حتما به بازدهی خوبی دست پیدا خواهید کرد گرچه پیش بینی زمان قطعی رسیدن به بازدهی ممکن نیست. از جمله ابزارها و مفاهیم تحلیل بنیادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت‌‌های مالی همچون نسبت‌‌های سودآوری و نقدینگی
  • حاشیه سود عملیاتی
  • نسبت P/E و نسبت P/S
  • شاخص ROE
  • و ... .

پیش بینی قیمت سهام و تحلیل تکنیکال

پس از یافتن سهم‌‌های بنیادی در مرحله قبل، با استفاده از تحلیل تکنیکال به تحلیل نمودار قیمت این سهم‌‌ها خواهیم پرداخت. ابزارها و مفاهیم بسیار مهمی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان سهام را کمترین قیمت ممکن خریداری کرد و با کسب بیشترین بازدهی به فروش رساند. از جمله این ابزارها و مفاهیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمایت و مقاومت
  • خطوط روند و کانال‌‌های قیمتی
  • اندیکاتورها و اسیلاتورها
  • امواج الیوت
  • پرایس اکشن
  • انواع فیبوناچی
  • الگوهای شمعی ژاپنی

برای مثال می‌توان استفاده به ابزارهای ساده‌ای همچون کانال، خط روند و مفهوم حمایت و مقاومت اشاره کرد. در تحلیل تکنیکال کگل (شرکت معدنی و صنعتی گل گهر) با استفاده از این مفاهیم دو تارگت بعدی قیمت ۷۵۰۰ و ۱۱۰۰۰ پیش بینی شده است. البته در این تحلیل به این نکته اشاره شده که در صورت از دست رفتن حمایت، احتمال برگشت قیمت به سمت محدوده حمایت قبلی در قیمت ۵۲۰۰ ریال وجود دارد.

تحلیل تکنیکال کگل

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت به سمت حمایت ۵۲۰۰ ریالی (که با تعدیل قیمت مربوط به تقسیم سود به قیمت ۵۴۰۰ ریال تبدیل شده) برگشته است. بنابراین با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توان منتظر واکنش قیمت به سطوح مهم حمایت و مقاومت بود و پس از دیدن سیگنال قوی ورود به معامله با تعیین حد ضرر و حد سود سهام را خریداری نمود.

تحلیل تکنیکال کگل

پیش بینی قیمت سهام و قواعد تابلوخوانی

تابلوخوانی از دیگر تکنیک‌‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان ورود پول هوشمند به سهام را ردیابی کرد و از این طریق همگام با بزرگان بازار به سهم‌‌ها وارد شد و همگام با آنها با کسب بازدهی از سهم خارج شد.

به این نکته مهم دقت داشته باشید که پیش بینی قیمت سهام به تنهایی با استفاده از تابلوخوانی امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر معامله‌گران بسیاری وجود دارند که تنها از تحلیل تکنیکال استفاده کرده یا اینکه عمده تحلیل خود را با روش بنیادی انجام داده و درصد کمی از تحلیل خود را به تحلیل تکنیکال می‌سپارند. با این وجود تابلوخوانی بایستی حتما در کنار تحلیل تکنیکال سهام انجام شود.

چطور بهترین سبد سهام در بورس را بچینیم؟

برای تشکیل بهترین سبد سهام در بورس بایستی با توجه به وضعیت صنایع بورسی در بازار سرمایه، چند مورد از پربازده‌ترین آنها در زمان تحلیل پیدا کرده و چندین نماد بنیادی برتر از هر صنعت را در لیست خود قرار دهید. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال بهترین محل خرید در این نمادها را یافته و اقدام به خرید کنید.

در صورت عدم برخورداری از دانش، تجربه و یا زمان کافی می‌توانید همگام با انجمن خبرگان سرمایه‌گذاری در ایران، بهترین سبد سهام را برای خود چیده و به سود مشابه با این انجمن دست یابید.

بهترین روش خرید و فروش سهام در بورس چیست؟

بهترین روش خرید و فروش سهام در بورس چیست؟

هر معامله گری روش خاص خود را برای خرید و فروش سهام در بورس دارد اما پیشنهاد ما استفاده از هر ۴ مورد اقتصاد کلان، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی است. از همین دیدگاه بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بورس مربوط به خرید سهم‌‌هایی است که قیمت آنها زیر ارزش ذاتی‌شان است.

چگونه بورس را پیش بینی کنیم؟

بهترین روش پیش بینی بورس این است که از دید کلان به این قضیه بنگرید. یکی از مهمترین مواردی که پیش بینی بورس در ایران را میسر می‌سازد، توانایی تحلیل شرایط اقتصادی و سیاسی در کشور به خصوص تحلیل موارد مربوط به بودجه کشور است. علاوه بر این باید دو نکته مهم دیگر را در نظر بگیرید:

  1. قیمت دلار
  2. قیمت کامودیتی‌‌ها (کالاها) در بازارهای جهانی

۱- بورس ایران به شدت متاثر از قیمت دلار است به طوری که می‌توان گفت این دو تقریبا رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند به طوری که با افزایش قیمت دلار، شاخص کل بورس نیز رشد می‌کند. با این وجود در صورت ثبات قیمت دلار، می‌توان در سهم‌‌های بنیادی شرکت‌‌های غیر دلاری در بورس سرمایه‌گذاری کرد.

۲- از آنجایی که اغلب شرکت‌‌های مهم موجود در بازار بورس، کامودیتی‌محور هستند، بررسی قیمت کالاهایی مانند نفت، فولاد، مس و ... جهت پیش بینی بورس الزامی است.

در این مقاله به صورت مختصر و مفید به این پرسش که چگونه سهام خوب بخریم؟ پاسخ داده و چهار فاکتور دانش اقتصادی، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و قواعد تابلوخوانی را در این زمینه بررسی کردیم. اگر قصد خرید سهام خوب را دارید بایستی از ترکیب این روشها استفاده کرده یا از مشاوره افراد خبره در این زمینه کمک بگیرید.

 

پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقالات زیر را نیز مطالعه بفرمایید.

 

سوالات متداول

۱- چطور سریعا سهم خوب برای خرید پیدا کنیم؟

برای یافتنِ سریع سهم‌‌های خوب دو راه وجود دارد:

  1. از قبل تمام۷۰۰ تا ۸۰۰ سهم موجود در بورس را تحلیل کرده و مدام آنها را رصد کنید تا زمانی که یکی از آنها سیگنال ورود صادر کند.
  2. بدون گذراندن ساعات بیشمار برای غربالگری سهام، از سیگنال بورس که توسط گروهی از معامله‌گران حرفه‌ای بازار منتشر می‌شود، استفاده کنید.

۲- چگونه سهم‌‌های مستعد رشد را پیدا کنیم؟

بهترین روش پیدا کردن سهم‌‌های مستعد رشد استفاده از تحلیل بنیادی برای یافتن سهم‌‌های ارزشی و خرید آنها با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی است.

۳- چگونه سهام بخریم که سود کنیم؟

با خرید سهام بنیادی در قیمت‌‌های پایین، حتما سود خواهید کرد اما تعیین زمان دقیق رسیدن به بازدهی امکان‌پذیر نیست.

: ارسال نظر
نظرات :
  • comment 4561
    MaryamMohamadi
    1402-09-16

    سلام لطفا در مورد تابلوخوانی بیشتر توضیح بدید.

    • درود به شما دوست عزیز تابلوخوانی مهارتی است که به تحلیلگر این امکان را می‌دهد تا با توجه به پارامترهایی که بر روی تابلوی سهم قرار گرفته بتواند از ورود یا خروج پول درشت به سهم و یا سایر موارد مطلع شود تا بتواند روند قیمتی چند روز آینده سهم را پیش بینی کند.

آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود